Vi har i april 2026 modtaget en meget glædelig besked fra Nordea-fonden:
Vores projekt i Det Gule Pakhuser blevet tildelt en bevilling på 281.000 kr. Projektet har været en drøm i flere år og udspringer af et konkret og tilbagevendende behov. Med etableringen af en indvendig glasdør (skydedør) foran den røde port får vi mulighed for effektivt at afskærme mod kulde og træk i vinterhalvåret. Det betyder, at vi i langt højere grad kan udnytte pakhusets potentiale året rundt - uden at ændre ved husets udseende idet den røde port bevares.
Om sommeren kan glas skydedøren skærme mod vind - uden at vi mister udsigten til vandet og havnens skibe.
Selvom projektet i sin form er enkelt, har det stor betydning i praksis. Det vil skabe bedre rammer for aktiviteter, øge komforten for brugere og gæster og bidrage til, at huset kan danne rammen om endnu flere arrangementer – også i de kolde måneder.
Vi er meget taknemmelige for opbakningen og den tillid, som Nordea-fonden har vist vores projektansøgning.
Bevillingen gør det muligt at realisere en længe ønsket forbedring, som vil komme mange til gavn. Og selvom det i bund og grund “bare” er en dør, glæder vi os over, at den kommer til at åbne for endnu flere muligheder. Derudover giver bevillingen mulighed for en maritim indretning af et lille køkken. Også det vil forbedre rammerne for de mange fælles arrangementer som afholdes i Det Gule Pakhus. Nu glæder vi os til at komme i gang og løbende vise jer billeder fra projektet.
Med bevilling af støtte fra Nordea-fonden blev det muligt at skifte til lettere og mere håndterbare stole. Derudover kan vi selv lave nogle klap sammen borde af gamle gulvbrædder - helt i stil med husets ånd. Det skaber også bedre mulighed for ændrede opstillinger til musikarrangementer mv. som afholdes i Pakhuset.

Sammenklappelige borde lavet af gamle gulvbrædder
Projektet med genbrug af gamle gulvbrædder kan realiseres i kraft af, at vi fortsat har det gamle værft og kan gøre brug af dets maskiner når gamle gulvbrædder skal afhøvles.
Her er det formanden for "Foreningen til bevarelse af Fejø Bådværft" og næstformand i Havnelauget Niels Erik Sørensen der sammen med en god ven er i gang med arbejdet.
